I fredags sökte vi fakta om Alfred Nobel. Idag skulle alla elever skriva en individuell text om Alfred Nobel utifrån sin tankekarta.
Jag påpekade en del saker kring plagiat och att använda ett läsbart typsnitt och att lagom textstorlek är 12 eller 14 punkter.
I ca 30 minuter kunde man höra knattret från tangentborden. Alla skrev, sen började de fråga varandra om stödord från tankekartan som de inte riktigt förstod, om stavning på olika ord och rena fakta frågor om Nobel.
Sen började eleverna säga:
-Jag är klar!
Jag läste deras texter efterhand som de sa sig vara klara. Jag kom med kommentarer på innehåll och form. Sen tipsade jag dem om att leta mer fakta.
En del kastar sig självmant över nya turer på nätet för att hitta mer fakta, andra får jag hjälpa för att de ska komma vidare.
Några har bara skrivit fem rader medan andra fått ihop nästan en A4-sida.
Oj vad det är svårt att sätta en gräns för vad som behövs för att vara klar. Jag vill ju fokusera på innehållet i texten inte på längden.
Detta slutade med en diskusion med några kollegor. Slutligen blev det ett mål på strax över 200 ord. Dock med fokus på ett bra innehåll.
De lånade datorerna är inte anslutna till vårt nätverk. Detta är både positivt och negativt.
+
De kan inte skriva ut i onödan.
De har lärt sig att spara på USB-minne.
-
Jag måste komma ihåg vem som vill ha utskrivet.
Eleverna kommer inte åt sina hemkataloger.
Jag har valt att det är jag som har hand om USB-minnena. Detta gör att jag kan läsa elevernas arbeten direkt på datorn. Jag ger eleverna kommentarer direkt i deras dokument genom att använda teckenbakgrunder i olika färger, sen en kommentar på slutet av dokumentet. Smidigt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar