torsdag 26 januari 2012

24 januari

Kalkylblad är användbara, det tycker jag i alla fall.
Eleverna har sett alla mina kalkylblad i form av olika listor och formulär. Någon hade råkat öppna ett kalkylblad och undrade vad det var. Naturligtvis måste vi titta vidare på detta.

Vi mjukstartade med att titta på lite olika funktioner:
  • skriva in text och siffror
  • ändra storlek på celler
  • ändra storlek och typsnitt
  • att göra kantlinjer och rutmönster

Uppgiften var att göra en telefonlista. Namn och telefonnummer till kompisarna.

Ganska snart upptäcke någon att nollan i början av telefonnummerna försvann fast de hade skrivit in den. Då fick vi lära oss att ändra format i cellerna, för att kunna börja med en nolla. Learning by doing!

Namn Telefon nr
Sara 11115
Eva 22245
Kalle 45682
Olle 88542
Martin 62154
Gunilla 0451-25642



På tisdags eftermiddagar har jag en fjärdeklass i no. Klassläraren har bett mig att ge klassen lite grunder i ordbehandling.
Detta blev en repris av första lektionen med min klass. Fyrorna var med på tåget och ville också lära sig mer. Vi hann inte så mycket men deras datorvana är väldigt olika. Vi öppnade ett tomt dokument, skrev in text och ändrade typsnitt och storlek.
Vi pratade om att olika typsnitt passar i olika sammanhang. Här verkade fyrorna mer överrens med mig om att vissa typsnitt kan upplevas lite barnsliga, än vad femmorna var när vi hade samma diskusion.
När lektionen var slut körde jag en kort muntlig utvärdering. Alla kunde säga något nytt de lärt sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar